محله اعراب Auburn

در ادامه نوشته قبل می خوام راجع به عربهای مقیم سیدنی یه اطلاعاتی بهتون بدم که شاید براتون جالب باشه، بیشترین تعداد مسلمانهای سیدنی را عرب ها و تر ک ها تشکیل می دهند عربها که بیشتر هم لبنانی هستند در محله ای به نام Auburn زندگی می کنند، اصولا وقتی شما وارد این محله می شوید فضای متفاوتی را در مقایسه با سایر نقاط سیدنی تجربه می کنید.
از قیافه آدمها، چیدمان مغازه ها ، مدل ماشین ها و رانندگی شون ( تنها محله ای که ماشین های اسپرت شده با صدای موزیک دیده می شه ) وآگهی های کلاسهای قرآن و تفسیر پشت شیشه مغازه ها ... همه و همه حس متفاوتی را به آدم القا می کنه.
البته من به شخصه این محله را دوست دارم چون آدم را یاد ایران می اندازد مغازه هایی که تا سقف گونی برنج روی هم گذاشتند و از بیسکوئیت ساقه طلایی دارند تا مهر و تسبیح ،سوپر مارکت هایی با کنسروهای قورمه سبزی و فسنجون، فیلمها و سریال های روز تلویزیون ایران،  قصابی هایی با برچسب گوشت حلال ...
اصولا شیرینی های سیدنی به مذاق ما ایرانی ها خیلی خوش نمی آید به همین جهت باقلوای عربها در بین ایرانی ها طرفدار زیاد داره به همین جهت است که ایرانی برای خرید و همچنین رفتن به رستورانهای ایرانی که چند تایی شون درAuburn است رفت و آمدشون به این محله زیاد است ( بهرحال ایرانی ها به خوش خوراکی معروفند !) ولی به نظر نمی رسه ایرانی های زیادی در این محله زندگی کنند .
اما اتفاقاتی که من درباره اعراب شنیده ام :
گویا چندی پیش جنگ خیابانی بین اعراب و اوذی ها (استرالیایی ها) در Auburn  در می گیرد و در یک کلام جنگ بر سر این بوده که عربها معتقد بودن که باید قانون مسلمانها در شهر اجرا بشود و اینکه چرا خانمها حجاب ندارند و با پوشش درست به خیابان نمی آیند ... نهایتا هم امام جمعه اعراب برای آرام کردن اوضاع گفته بود که آنهایی که اینجا زندگی می کنند باید استرالیا را کشور خودشون بدونند ....، من خیلی اطلاعات دقیقی ازاین ماجرا ندارم .
اخیرا گویا چند مرد عرب  دختری استرالیایی را می ربایند و ... و خب این اتفاق جنجال بزرگی را در پی داشته ، بالاترین مقام روحانیت اعراب، که امام جماعت بزرگترین مسجد سیدنی در Auburn می باشد درمصاحبه با یک خبرنگار گفته بود :" اگر گوشت را بگذارید بیرون و گربه آنرا  بخورد، مقصر شمایید یا گربه؟" 
چند وقت بعدش هم یه فیلم مستند از زندگی روزمره ایشون در تلویزیون پخش شد که نشون می داد فرد مثبت و متواضعی است و سعی شده بود در این فیلم جلوه مثبتی به اسلام و مسلمین و مخصوصا به این فرد بدهند و درآخر فیلم گزارشگر دوباره به حرفی که قبلا زده بود اشاره کرد، او اینبار برای برطرف کردن مسئله گفت : "خب اگه من  خانمهای شما را گوشت خطاب کردم مردهای عرب را حیوان نامیدم " بالاخره سر و ته قضییه را جمع کردند .
بهرحال اعراب در این شهر از وجهه خوبی برخوردار نیستند شاید هم به همین خاطره که ما دوست نداریم عرب شناخته بشیم .

نظرات 8 + ارسال نظر
سهیل یکشنبه 17 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 08:37 ب.ظ

شاید این که ایرانیها را عرب تصور میکنند قدری هم تقصیر خود ایرانیها باشد.اصلا چه دلیلی دارد که چند تا از رستوران های ایرانی توی محله اعراب باشد؟ یا سوپر مارکت هایشان کالاهای ایرانی بفروشند؟.برای چی ما باید سریالهای تلوزیون ایران را از یک مغازه عرب خریداری کنیم! اصلا چرا ایرانیها توی محله اعراب زیاد رفت و آمد میکنند؟
ببخشید من از اینکه ایرانیها را عرب فرض میکنند نفرت دارم.
راستی من تقریبا هر روز وبلاگ شما را چک میکنم.بابت مطالب آموزنده تان واقعا ممنون.

راستش فکر کنم در برخی موارد سو برداشت شده چون دو مغازه ای که جنس ایرانی دارند متعلق به افغانی هاست (یه بار دلم می خواد درباره این ملیت هم بنویسم ) ولی در مورد بقیه موارد نمی دونم چی بگم
بهر حال تشابه قیافه ما و اعراب مخصوصا از نوع لبنانی اش خیلی زیاده و حالا اگه اسمت هم عربی باشه دیگه احتمال اشتباه گرفته شدنت زیادتره!

faran یکشنبه 17 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 11:01 ب.ظ

نمیدونم چرا از خوندن این پست یه کم ترسیدم ، یه کم دلم گرفت .
و کلی خجالت کشیدم... این قصه سر دراز داره ، هرجا بریم پیشینه ی درخشان مون دنبالمون میاد!

لیلی دوشنبه 18 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 02:59 ق.ظ

مریم جان خیلی پست خوبی گذاشتی. مرسی. من هم وقتی میرم محله عربها خیلی خوشم میاد چون شدیدا منو یاد ایران میندازه. هر چند که هیچکدوم از ما دوست نداره بعنوان عرب شناخته شه چیزی که اینجا در نظر اول که ما رو می بینن اتفاق می افته اما باز هم احساس خوبی بهمون دست میده محله اونا میریم.

کیوان دوشنبه 18 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 05:11 ق.ظ

پست جالبی بود.

اینجا مسلمونا و خاور میانه ای ها وجهه خیلی خوبی ندارند، امّا گروهی که با آدم آشنا میشند (مثل محل کار یا دانشگاه) دیگه اون شکلی حساب نمیکنند.
ولی هر استرلیایی که اینو تو رفتارش نشون بده باید محکم (غیر فیزیکی!!!) باهاش برخورد کرد. تا حساب کار دستشون بیاد!
البتّه بخورد محکم به سبک اینا نه فیزیکیه نه خشونت توش معلومه، لبخند هم داره ولی محکمه!!!




عابد دوشنبه 18 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 10:07 ق.ظ http://sarosarv.wordpress.com/

سلام
جالب بود.
اطلاعات جالبی از اونجا به آدم می دید.
شاد باشید و سربلند

میترا دوشنبه 18 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 10:11 ق.ظ

این عربا مگه تو کشور خودشون حجاب اجباریه؟ تازه اگه حجاب اجباری دوست دارن دولت استرالیا این جماعتو صادر کنن به ایران. ما حاضریم جاشونو پر کنیم!

رضا کرجی سه‌شنبه 19 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 09:49 ق.ظ

ممکنه یه پست در رابطه با محله های سیدنی بنویسی و اینکه کدوم محله ها برای زندگی بهتره؟
ممنون

حتما

زهرا یکشنبه 4 مرداد‌ماه سال 1388 ساعت 09:07 ق.ظ

سلام
ببینید وقتی ما میتونیم توی تما دنیا از ما به خوبی یاد کنند باید با دیگر مذاهب و زبان و رنگ و نژاد بدون هیچگونه چشم داشتی زندگی کنیم .
همین امریکا اوباما اصلا آفریقایی هست اما رئیس جمهور امریکا شد .
چرا توی ایران که همه نوع مذهب و قومی هستند اینو بگم که عرب ترک لر و فارس همه توی ایران چندین قرن بودند نمی تونن یک مقام دولتی منصوب بشن
حکومت ما توی تمامی کشورها دخالت می کنه و کشورها و مردمش اصلا ما رو نمی خوان توی تمام دنیا بری از ایرانی جماعت بیزاره .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد