حجاب

خیلی وقت بود می خواستم راجع به این موضوع بنویسم ولی خب به نظرم زیادی عقیدتی ، سیاسی ، شخصی ، پیحیده یا ... می آمد ولی اینقدر دوستان استرالیایی به عناوین مختلف ازم سوال کردند که دیگه برای خودم هم مسئله شده ! 

قبلا هم نوشته بودم که اینجا تا متوجه می شوند که شما مسلمانید فکر می کنند، عرب هستید و خوب بعد از اینکه براشون توضیح دادید که عرب نیستید تازه سیل سوالات بیشتری به سمت شما سرازیر می شود :

اگه مسلمانید پس چرا حجاب ندارید؟ خانمها در ایران با برقه به خیابان می آیند؟ درست است که آقایون می تونند 4 همسر اختیار کنند؟ خوردن گوشت برای شما مجاز است؟ خوردن مشروبات الکلی چطور؟ یعنی توی مهمونی هاتون هم مشروب نمی خورید؟ پس چه کارمی کنید؟  شما 5 بار در روز به مسجد می روید؟ چطور وقت می کنید؟ عید بزرگ شما بعد از ماه روزه است؟ دو هفته تعطیلید نه؟ خانم مسلمان نمی تواند عاشق مرد غیر مسلمان شود؟ برای آقایون چطور؟ شما عربی می نویسید؟ نه؟ پس چطور قرآن می خونید؟ پس چرا از راست به چپ می نویسید ؟ حروف الفبای شما عربی است؟ یا مال عربها فارسی است ؟ ............... 

از خیلی از ایرانی های شنیده ام که اصلا مسلمان بودنشان را جایی عنوان نمی کنند چون احتمالا چند باری این اتفاق براشون افتاده و دیگه عاجز شده اند از بس که سعی کرده اند بدون بد گویی از ایران و ایرانی، یه چیزهایی را برای دیگران توضیح بدهند .
برای من هم در مورد اکثر سوالات مطرح شده همینطور بوده است، سعی کردم به نحوی درست تا آنجایی که ممکنه اطلاعاتی به مخاطبم بدهم، مثلا چند تا ویدئو روی youtube پیدا کردم راجع به ایران امروز و یه فیلمی راجع به گذشته ایران زمین که از ایلامی ها شروع شده بود تا صفویه ادامه داشت تا بالاخره موفق شدم به معلم فرانسوی بقبولانم که ما عرب نیستیم و جشن بزرگ ما "نوروز" نامیده می شود و یه جوری غیر مستقیم بهش فهموندم که به واسطه جنگ هایی که در گذشته های دور و نزدیک با آنها داشته ایم خوشمون نمی آید که عرب شناخته شویم ! خلاصه اینکه عربها چندین هزار سال پیش به ایران حمله کردند و ایرانیان هم اسلام را پذیرفتند و بدین گونه است که فرهنگ چندین هزار ساله ایرانیان از بستر دیگری می آید !
 
برگردم سر موضوع حجاب، سر یکی از کلاسها بحث دولت و نحوه  قانون گذاری بود و شرح عدم توانایی دولت برای اجرایی کردن بعضی از قوانین در سطح اجتماع، در متن مقاله  قوانین

استخدامی استرالیا به عنوان مثال آورده شده بود که کاملا به دور از هر گونه تبعیض نژادی وضع شده اند ولی در عمل اگر شما خانمی باشید با حجاب یا با چندین Lip ring ، برای گرفتن اغلب  مشاغل به مشکل بر می خورید.
 همه کلاس به اتفاق معتقد بودند که نباید افراد به دلیل اعتقادات مذهبی مورد تبعیض قرار بگیرند ولی چون با Lip ring نمی شود قشنگ حرف زد دراینجا حق را به کارفرما دادند . در پس این بحث معلم نظر مرا جویا شد (چون من مسلمانم !) و اینگونه سوالات آغاز شد:
شما در ایران  روسری سر می کنید؟ تو هم حجاب داشتی؟ سر کار چطور؟ مهمونی هم؟ حتی وقتی خانه هستید؟ یکی از دختر ها : خانمها چطور زیبایی شون را نشون می دهند؟ یکی از آقایون : چطور آقایون از خانمی با حجاب تقاضای ازدواج می کنند؟ می تونند با هم حرف بزنند؟ می تونند همدیگر را ببینند؟ می تونند ....
با نشون دادن چند تا عکس و مشخص شدن نحوه پوشش خانمها در تهران یکسری از سوالات جواب داده شد  ( خدا پدر google را بیامرزد ) به اضافه یه توضیحاتی راجع به اینکه خب در خانه و محافل خصوصی خانمها آزادند و این هم یکسری از سوالات را پاسخ داد اما وقتی که گفتم حجاب در مملکت من قانون است باز همه چی به هم ریخت، یکی گفت پس آدمها دو وجهه دارند! یکی گفت برای آقایون هم قانونی هست؟ و معلم با کمی مکث پرسید : خب اگه یکی بی حجاب به

خیابان برود چه اتفاقی می افته ؟ و باید قیافه اش را می دیدید وقتی گفتم توسط پلیس بازداشت می شود و پس از آن دیگه هیچکس چیزی نگفت !
بهر حال یه موضوعی روشن است وقتی شما راجع به عقاید مذهبی تون صحبت می کنید برای همه قابل احترام است هرچند به نظرشون عجیب، سخت یا پیچیده باشه اما وقتی برچسب قانون اجتماعی به آنها زده می شود، دیگه قاطی می کنند که یک اعتقاد مذهبی چگونه رنگ قانون به خود گرفته است .
حالا پس از گذشت هفته ها از این کلاس من هنوز یه علامت سوال توی ذهنم دارم که هیج ربطی به ذات مسئله حجاب نداره ، هر کی بر مبنای عقاید خودش ممکنه نظری راجع به آن داشته باشه ، اما سوال من اینه چرا از بین همه قوانین اسلامی فقط این حکم اسلامی قانون اجتماعی است؟و چرا در بین همه ممالک مسلمان فقط کشور ما دارای چنین قانونی است؟ 

(در محدوده اطلاعات من حجاب فقط درشهر مکه و مدینه اجباری است ) 

نظرات 14 + ارسال نظر
[ بدون نام ] یکشنبه 10 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 10:37 ق.ظ

حجاب تنها مساله ای است که ولی فقیه میتواند ضرورت وجودیش را با آن توجیه کند. مضحک است ولی واقعیت دارد. تقریبا تمام احکام اسلامی به اسم مصلحت و شرایط زمان و مکان در جمهوری اسلامی تعطیل شده اند. اما حجاب که بسیاری از علما آنرا مربوط به زمان و مکان دیگری غیر از شرایط امروز ایران میدانند همچنان به جد کنترل می شود. در ایران امروز، اسلام مظلومترین است.بزرگی خطاب به پیامبر گفته است ای پیامبر بیا و دین خود را ببین که
بسکه ببستند بر آن شاخ و برگ گر تو ببینی نشناسی دگر

نمی دونم !؟

مریم یکشنبه 10 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 10:47 ق.ظ http://oblishia.persianblog.ir

سلام مریم عزیز
دقیقا مبفهمم. بعد اینکه میفهمن از ایران هستیم این سوالات راجع به حجاب مطرح میشه. من هم در جواب میگم که داشتن حجاب جزیی از قانون و نداشتنش یعنی یه کار خلاف قانون و باهات برخورد میشه. اما خوب میدونی گیجم حسابی.
آخه مسلمون شناستامه ای بودن یعنی همین.
من به خیلی چیزها معتقدم و به خیلی چیزا نه. اینجا هم که دیدی لبنانی های مسلمون اونقدر گند زدند که من هم شدم جز اون دسته که نمیگن مسلمونن.

با سلام
راستش من همیشه با گفتن اینکه عرب نیستم، سعی می کنم این ذهنیت را از مخاطبم برطرف کنم .
اما برای دوستان عزیز شاید جالب باشه راجع به اتفاقاتی اینجا هم توضیحاتی بدهیم .
حتما یه پست راجع به اعراب ساکن در سیدنی که بیشتر آنها لبنانی هستند می نویسم، شنیدنی است داستانش !

آریا یکشنبه 10 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 06:50 ب.ظ

سلام
کار روبه راه شد؟در مورد کار به صورت داوطلبانه (بدون حقوق)تا زمانی محدود برای بدست آوردن سابقه کار در استرالیا، چطور، تحقیق کردید؟
ببخشید در موضوعات شما بی ربط می نویسم.نظر خاصی ندارم. فقط یاد یک خبر که سالها پیش در مورد حقوق زنان در ایران شنیده بودم، افتادم . یک گروه از طرف سازمان ملل در مورد تحقیق در این مورد به ایران اومده بودند و با مشاهده زنانی که در تابستان با دم کنی به خیابان میرفتند ، خیلی زود جمع کردن و رفتند و گزارش آنها یک خط بیشتر نبود.
در کشوری که زنان، از ابتدایی ترین حق خود که آفتاب خوردن موهایشان است، تحقیق در مورد حقوق زن ،کاری بیهوده است.

سلام
راستش در زمینه کار کامپیوتر خیلی نمی شه همچین کارهایی پیدا کرد
ولی خب شاید بچه های محیط زیست ... بتونند
ما هنوز امیدواریم

سهیل دوشنبه 11 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 02:38 ب.ظ

همش زیر سر این انگلیسیاست!

فرزاد پنج‌شنبه 14 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 03:53 ب.ظ

سلام سارا خانم وبلاگ خیلی جالبی دارید ممنون از اطلاع رسونی خوبتون.اگه خدا بخواد ما هم تا چند ماه دیگه سیدنی هستیم . ایا در مورد کمک هزینه بچه های ۴ساله اطلاعی دارید. شما وشوهرتون هردو ایلتس دادید؟ودیگه دولت تا موقع پیدا کردن کار به خانوادها کمک هزینه میده ؟خیلی ممنون میشم اگه در رابطه با رشته مهندسی برق راهنمایی کنید کدوم شهر استرالیا بهتره؟

سلام
فکر کنم اشتباهی رخ داده چون اسم من مریم است !!

اما در باره سوالات :
1- هر دوهفته 700 دلار به حساب شما برای فرزندتون واریز خواهد شد
2- ما هر دو آیلتس دادیم به همین جهت از کلاس زبان رایگان خبری نیست
3- اگر با ویزای SKill بیایید تا 2 سال هیچ کمکی به شما نخواهد شد
4- من اطلاعی از این رشته ندارم (یکی از 14 - 15 نفر دوستان تازه وارد ما فوق برق دارد که بعد از 6 ماه کاری در ملبورن پیدا کرد)
5- در این باره هم نمی تونم نظری بدهم چون خودم هم تازه وارد محسوب می شوم اما این را در نظر داشته باشید که به همون اندازه که در سیدنی فرصت کاری بیشتر است تقاضا هم بالاتر است

موفق باشید

[ بدون نام ] شنبه 16 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 02:21 ب.ظ http://sarosarv.wordpress.com/

سلام
یه چند ماهی هست مطالب وبلاگ‌تون رو مطالعه می‌کنم.
نوشته‌های‌تان علاوه سادگی و روانی، جاذبه ی خاص خودش را دارد.
آرزوی بهروزی برای‌تان دارم.

ممنونم

رضا کرجی یکشنبه 17 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 07:37 ق.ظ

مریم جان سلام

آیا این ۷۰۰ دلار کودک برای کسانی که با ویزای skill وارد می شوند ، از بدو ورود پرداخت می شود؟ چون اساسآ خودش کمک بزرگیه! اگه واقعآ پرداخت می شه ، ما از الان دست به کار شیم!! :)
ممنون از نوشته های مفید و متفاوتت.

سلام
ممنونم که دوباره این را پرسیدی چون خیلی برای شما مهم بود از یکی از دوستان که فرزندی دارند سوال کردم به ویزای skill تعلق می گیرد اما در مورد رقم متاسفانه اشتباه کرده بودم ماهی ۷۰۰ دلار است !
حالا ببنید باز هم ارزش دارد یا نه ؟!!!!
موفق باشید

[ بدون نام ] یکشنبه 17 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 06:58 ب.ظ http://www.crop.blogsky.com

دوست من وبلاگ شما را به طور اتفاقی در دنیا بی سر و سامان اینترنت دیدم و بحث مربوط به حجاب را مطالعه کردم و دوست دارم به دوستان استرالیایی تون این جور جواب بدید :

به قول خیام :

قومی متفکرند اندر ره دین *//* قومی به گمان فتاده در راه یقین

می ترسم از آن که بانک آید روزی**کای بیخبران راه نه آن است و نه این

دوست من هیشه مسئله اخلاق بالخص حجاب همیشه نسبی بوده و نمی توان دستور قطعی در رابطه با آن ارائه داد.
همیشه زمانی را به یاد بیاور که در ایران داشتن دستگاه پخش ویدئو غیر مجاز و حتی اعمال قانون و جرم به همراه داشت این مسئله در مورد حجاب ، زمانی که دختران حق پوشیدن مانتوهای کوتاه را نداشتند و بازوی قدرتمندی به نام کمیته انقلاب با آن مبارزه می کرد و امروز آن اعمال قدرت دیگر دیده نمی شود. دوست من مثال های زیادی در این رابطه می توان زد و حالا از تمام این حرف ها می توان این نتیجه را گرفت که زمان و حل شدن در فرهنگ دیگران بهترین وسیله برای جواب به این سوالات می باشد.

امیدوارم همیشه موفق باشید/ بدرود

فرزاد دوشنبه 18 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 11:43 ب.ظ

سلام مریم خانم(ایندفعه درست نوشتم) اگه یه سر به سنترلینک زبان فارسی بزنید .فکر کنم کمک هزینه کودک به همراه کمک هزینه مهد همون هر ۲هفته ۷۰۰دلار میشه۰ یکی از دوستان ما در سیدنی کودکش ۱۲۰۰دلار در ماه میگیره۰در ضمن کمک برای شروع جدید حدود ۸۰۰دلار هر ماه به هر یک از زن وشوهرها هم میدن اگه اقامت دائم داشته باشی با تشکرفراوان

سلام
چون ما با ویزای skill آمده ایم هیچ کمکی از جانب سنترلیک نداریم تا دو سال !
حالا دوست شما را نمی دونم

فرزاد سه‌شنبه 19 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 12:22 ب.ظ

با سلام دوست ما با ویزای اقامت دائم مها جرت کرده و از همون روز های اول هم بچه وهم خودشون از طرف دولت حقوق میگرفتن .در مورد بچها اگه لطف کنید ومجدد از دوستتون سوال کنید ممنون میشم ودر مورد حقوق زوجها اگه اقامت دائم دارید سنترلینک خیلی کمکها داره حتما به اونجا مراجعه کنید.با سپاس فراوان

با سلام
قوانین آخر ۲۰۰۷ تغییر کرده حالا اگه دوست شما در این بازه زمانی آمده اینبار شما یه آدرسی از ایشون به ما بدهید خوشحال می شویم

میم اصفهانی دوشنبه 14 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 10:50 ق.ظ

سلام
راجع به حجاب شهروند امروز یه ویژه نامه مفصل زده سابقه،لاحقه سایر کشورها یه چرخی بزنین اگر پیدا نکردین بگین براتون پیدا کنم
جالبه!

سلام
اگه لطف کنید آدرسش را بگذارید ممنون

پندار نیک یکشنبه 4 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 09:55 ق.ظ http://pendar-e-nick.persianblog.ir/

سلام، از اطلاعات و تجارب مفیدی که در اختیار راهیان این سفر
می گذارید تشکر می شود .دست مریزاد . با آرزوی روزهای بهتر برای شما.

librarian شنبه 17 اسفند‌ماه سال 1387 ساعت 02:20 ب.ظ

طبق شریعت اسلام تراشیدن موی صورت برای آقایان حرام است و تمام کسانی که این کار را می کنند فعل حرام مرتکب می شوند. حالا نمی دانم چرا این قانون شریعت به اصطلاح تعطیل شده است.
البته حکومت طالبان این قانون شریعت را احیا کرد و کسانی که در افغانستان کوسه بوند ریش مصنوعی نصب می کردند و بازار ریش مصنوعی حسابی داغ بود!

مانی دوشنبه 5 بهمن‌ماه سال 1388 ساعت 07:40 ب.ظ

سلام . وبلاگ جالب و صمیمی ای دارین
ولی چرا شما با اینکه به نظر خودتون روشنفکر میاین میخواین به زور بگین که ایران مشکل نداره . خب میتونید بگید حکومت ایران برای حفظ منافع خودش باید حکومت دینی خودش رو حفظ کنه و مردم رو مجبور کنه تا بعضی قوانین مسخره رو قبول کنن .
چون با اینکارش باعث میشه سطحه نیازهای مردم ایران در سطوح پایینتری بمونه و هیچ وقت به سطح خودشکوفایی نرسه .
میتونید براشون توضیح بدید که مردم ایران لزوما حکومت رو قبول ندارن .

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد