من ایرانی ام

امروز معلم، کلاسمان را نیم ساعت زودتر تمام کرد شاید چون جمعه است و حس رسیدن به تعطیلات ترقیبش می کرد زودتر به خونش برسه. کلاس محمد دیرتر تمام می شود پس من توی کتابخونه منتطرش می مونم تا بیاد و سر خودم را با چک کردن میل هام و گشت زدن توی ebay گرم می کنم البته گاهی هم تکالیفم را انجام می دم !!! همیشه هم کامپیوترها را چک می کنم ببینم فارسی روشون نصب هست یا نه؟ ولی همیشه نتیجه منفی بود اما امروز بالاخره قرعه به نام این کامپیوتر افتاد که فارسی هم دارد !!! پس می تونم بنویسم، نهایت استفاده از وقت!  

همیشه دلم می خواست وقتی می گم ایرانی ام همه ایران را می شناختند اما بیشتر آدمهایی که باهاشون برخورد داشتم میزان آشنایی شون با ایران در این حده که نام آن را شنیده اند، نمی دونم این موضوع از چی ناشی می شه از عدم علاقه اینها به شناخت سایر ملل یا بسته بودن مملکت ما ! 

البته هر چی سن مخاطب بیشتر باشد احتمال داشتن اطلاعات هم  بیشتر می شود ،این هم مقتضی سن آنهاست که انقلاب ایران را بیاد می آورند خیلی هاشون فقط شاه را می شناسند، بعضی ها فقط می دونند خمینی آمد و شاه رفت و فقط یکی را دیدم که به طرز عجیبی همه سیاست ایران را دنبال می کرد. 

گروه دیگر مردم ممالک جهان سومی هستند که اطلاعات بیشتری از حکومت ما دارند خب انگار در این زمینه دولت فعال تر بوده، یکی از همکلاسی هایم که اهل سودان است می گفت : "نژاد آدم خیلی خوبی است چون جلوی آمریکا ایستاده است و اجازه نمی دهد به او زور بگویند". من سعی کردم براش توضیح بدم که البته بهای این ایستادن را مردم پرداخت می کنند ولی سایر حکومت ها ترجیح می دهند برخورد دیگری داشته باشند .

بیشتر افراد هم اطلاعات غلطی راجع به حکومت و دولت و آداب اجتماعی و فرهنگ و تاریخ ما دارند اولا که همه فکر می کنند ما هم عربیم چون مسلمانیم ! و خانمها با برقه به خیابون می روند چون اینجا گاهی خانمهای عرب با همچین پوششی در شهر دیده می شوند. 

عامه تصورشون بر این است که ایران مملکتی به دور از هر گونه تکنولوژی است به همین دلیل اصلا جای تعجب نداره اگه فردی بخواد برای شما طرز کار ماکروویو و یا ATM یا استفاده از کامپیوتر را توضیح بده !! 

البته آنها خیلی هم مقصر نیستند، شبکه یک استرالیا به عنوان شبکه دولتی فیلمهای کشورهای دیگه را با زیرنویس نمایش میده اونطور که شنیدم فیلمهایی از مجید مجیدی و کیارستمی و  ... هم نمایش داده شده است .اما چند شب پیش داشت یه فیلم ایرانی نشون میداد که یه جوورایی مثلا مستند بود توی یک روستای دور افتاده فیلمبرداری شده بود جایی که مطابق تصور اینها بدور از هرگونه امکانات و تکنولوژی ...  و اما جالب تر داستان فیلم بود، داستان فیلم درباره مردی بود که چهار زن داشت و در سیر فیلم توضیح میداد که چرا اینکار را انجام داده و از مزایا و محاسن آن داد سخن می راند و در صجنه آخر فیلم او زن پنجم را هم اختیار کرد !   

من نمی دونم این فیلم کجا و با چه مجوزی ساخته می شود؟ آیا این فیلم توی ایران هم نمایش داده می شود یا نه؟ هدف سازنده گمنام این فیلم چی بوده؟ و چطور سر از شبکه استرالیایی درمی آورد؟ و هزاران سوال بی جواب دیگه .

شاید بعضی بگویند که این واقعیت بخشی از اجتماع ماست، من هم موافقم، ولی مسلما همه اون نیست! کاش تصویر درستی از اجتماع ما ارائه می شد، کاش سرمایه گذاری در این راستا انجام می شد . 

همه ما ایرانیان به داشتن چندین هزار سال تاریخ افتخار می کنیم اما آیا عظمت و شکوه آن برای سایرین قابل فهمه  که بتونه قابل احترام باشه ؟

معلم سر یکی از کلاس ها نقد هایی از فیلمهای تازه  اکران شده را برای تمرین reading با خود آورده بود  یکی از آنها پرسپولیس بود قبل از کلاس او از من معنی کلمه پرسپولیس را پرسید ! نام مکانی که نمادی از آن چند هزار سال تاریخ است !! 

و من همچنان در  عجبم ....

نظرات 11 + ارسال نظر
امید دوشنبه 29 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 12:26 ب.ظ

متاسفانه باید قبول کنیم که ایران عقب مانده است نمیدانم شما غیر از تهران به شهرهای دیگر رفته اید یا نه (منظورم کلان شهر ها نیست )
کلان شهرهای ایران ۲۰ درصد ایران هستند . ۸۰ درصد دیگر در روستا ها و شهرستان ها و جنوب شهر زندگی می کنند (البته نه جنوب تهران ) من خودم به عنوان
پزشک به خیلی از جاهای ایران سر زدم و متاسفاته چیزی بیشتری از فیلمی که شما دید ندیدم
حقیقت گرا باشیم

رضا دوشنبه 29 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 12:29 ب.ظ

سلام.می شه بگین این کلاس زبانی که می رینُ مجانی یا نه؟
این همون کلاسهای TAFE هستش؟اگه جواب مثبت، آیا برای رشته های دیگه هم TAFE مجانیه؟
در ضمن کار پیدا کردنتون به کجا رسید؟
مطالبتون رو دنبال می کنم...

سلام
کلاس زبانی که من می روم در tafe است و اصولا رایگان است نه اینکه مخصوص مهاجران باشه .اما کلاس skill max صرفا برای مهاجران به صورت رایگان ارئه می شود .
کلاس های tafe رایگان نمی باشد مگه در شرایط خیلی خاص .
متاسفانه هنوز کار پیدا نکردیم

رضا سه‌شنبه 30 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 11:26 ق.ظ

سلام
فکر کنم زیباترین نوشته هایی که درباره استرالیا خوندم تو وبلاگ شما باشه.
خیلی خوب و واضح می نویسین طوری که من فکر می کنم در این جریانات خودم هم حضور داشتم.
ضمنا علاقه به دنبال کردن نوشته های شما باعث شد برای اولین بار سایتی رو BOOKMARK کنم.

داود چهارشنبه 1 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 01:00 ب.ظ

مریم خانم عزیز، از ایران ما چیز زیادی نمانده که به آن افتخار کنیم.متاسفانه ما در مقابل این جلوه هایی که از مملکت نمایان است ناچیزیم و نمی توانیم آنرا ترمیم کنیم.

هانی رستم زاده شنبه 4 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 04:35 ب.ظ http://www.100saltanhaee.blogfa.com

سلام مریم جان یه چند وقته من همسرم داریم اماده میشیم بیاایم بلاد کفر (استرالیا)
داریم فعلا وب دوستان اون آبی رو می خونم کمی اطلاعات جمع کنم
راستی آقا محمد کار مناسب گیر آورد
اونجا وضاع کار چطور ؟
حالا خیلی سوال دارم حتما مزاحمت می شم
روزگارت شادو کانون زندگیت گرکم و آرام
دوست شما هانی

سلام
امیدوارم کار شما هم درست شود
هنوز که کار پیدا نکردیم بقیه آدمهایی هم که می شناسیم همینطور !
یه کمی مربوط به رکود اقتصادی اخیر است .ان شاا... درست می شه

دامون یکشنبه 5 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 11:20 ق.ظ http://damoniran.blogfa.com

خوب می نویسید و با حوصله
امیدوارم هرچه سریعتر به آرامش کامل ( چیزی که همه ما مهاجرها دنبالشیم) برسید
درضمن لینکتون کردم
موفق باشید

سارا سه‌شنبه 7 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 10:40 ق.ظ

سلام
اطلاعاتتون خیلی برام جالب بود.امروز همه وبلاگتونو خوندم.ما هم بعد از عید امسال عازم سیدنی هستیم. احساستون قبل از ورود به سیدنی دقیقا احساس منه، نه خیلی خوشحالم نه خیلی ناراحت.حس عجیبیه.....
موفق باشید. (:

سلام
امیدوارم همه چی به خوبی پیش برود
به امید دیدار

الیاس چهارشنبه 8 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 07:49 ق.ظ

مریم خانوم.
سازنده اون فیلم - فرزند زن چهارم اون آقاست.!!
من هم در سفر اجباری خارج از کشور (واسه ایلتس) مجبور شدم برم بالای ممبر که بابا .. یا ایهااناس ما ایرانیها اکثرا یه زن میگیریم.
شعار ما اینه ؛ خدا یکی-زن یکی: اون عربهای محترم هستند که ۴تا ۴تا زن میگیرن.

محمود کریمی چهارشنبه 8 آبان‌ماه سال 1387 ساعت 11:00 ق.ظ

سلام حاج خانوم حاج محمد آقا
چه جالبه همه چی!
شنبه از سفر ۵ روزه به سنگاپور برگشتم تهران. اونجا ما تیمی حدود ۲۰ نفره بودیم از دوازده سیزده تا کشور آسیایی. نکته جالب اینه که چند بار جدی این بحث چند تا زن تو ایران می‌شه گرفت رو از من با جدیت می‌پرسیدن. تو هند اگه بیشتر از یک زن داشته باشی و رسمی باشه می‌ندازنت زندون! این رو اون آقای دکتر راجیو که از هند اومده بود می‌گفت.
یه بار هم تو بلغارستان یه خانوم روس ازم پرسید: «شما عرب‌ها بیشتر از یه زن می‌گیرید. نه؟» حالا اول بیا و درست کن که ما ایرانی هستیم و بعدش شناسنامه رو کن و توضیح بده.
دنیایی کوچیکیه...

مسعود-شنوایی شناس جمعه 29 آذر‌ماه سال 1387 ساعت 03:32 ب.ظ http://masoudausir.blogfa.com

دولت ایران برا شناسوندن ایران کوتاهی کرده و میکنه
براش اصلن مهم نیست به نظر من.
به عنوان یه مرد از اینکه به ما مردها میگن میتونی ۴ تا زن بگیری شرم سارم.
این توهینی به ما مرد ها هم هست
میدونین چرا ؟؟؟؟؟
چون عملن دارن به ما میگن مثل حیوون هستین و نباید براتون فرق کنه که با کی هستین.
امیدوارم این قانونه نا قانون یه روز برچیده بشه.

امین سه‌شنبه 15 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 08:00 ق.ظ http://sinehsorkh.wordpress.com

قبول دارم که مملکتمان خیلی داغونه ولی یکسری آدم (این کارگردان) های بی مسئولیت که دنبال نمایش فیلمشون تو خارج اند و می خوان نامشون بزگ بشه هم بی تقصیر نیستند توی شناسوندن بد این مملکت به خارجی ها :(

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد