خونه تکونی در سیدنی

امروز توی ایران عید فطره منهم از اینجا به همه تبریک می گم ان شاا... نماز و روز ه های همه قبول باشه.
اما اینجا هوا دیگه گرم شده خیلی فصل بهار را احساس نمی کنیم چون آب و هوای یه کم متغییره ممکنه امروز گرمای تابستون را داشته باشیم اما فردا یه روزه دیگه است شاید از صبح تا شب بارون بیاد.
با این حال همه از روزهای آفتابی نهایت استفاده را می کنند چند وقت پیش رفتیم یکی از ساحل های توی شهر اقیانوس را ببینیم و پیاده روی کنیم . اوه... از جمعیت باور نمی کنید که نمیشد توی ساحل یه نفر به جمعیت اضافه کرد ما که به خیال ساحل های شمال خودمون بودیم کلی جا خوردیم، ولی خب  هر چی از شهر فاصله بگیری ساحل ها خلوت تر میشه .
با آمدن بهار مدارس و مراکز آموزشی دو هفته تعطیلند ما هم همینطور، جالبه که اینجا تعطیلات مدارس به صورت فصلی است در ابتدای هر فصل 2 هفته تعطیلی دارند و مثل ما کل تابستون را تعطیل نیستند اما یه وجهه مشترک با ما دارند اونهم خونه تکونی است که در اول بهار انجام می دهند و اصطلاحش spring cleaning است .
البته این تعطیلی احتمالا باید دردسر زیادی برای پدر و مادر ها ایجاد کنه آخه اینجا طبق قانون بچه زیر 13 سال نباید توی خونه تنها گذاشته بشه !
هزینه مهد کودک هم جزو سنگین ترین هزینه های زندگی است به همین جهت بیشتر مادر ها کار نمی کنند تا فرزندانشون به سن مدرسه رفتن برسند بعد از آن هم  اگه بشود به صورت نیمه وقت کار می کنند تا بتونند بعد از مدرسه بچه ها را به خونه ببرند چون اینجا سرویس مدارس با آن مفهومی که در ایران رایجه وجود نداره گویا به تازگی مدارس خصوصی یکسری اتوبوس برای این کار اختصاص داده اند البته من خودم ندیدم، بهر حال رفت و آمد بچه ها به مدرسه برعهده والدین است .
شاید به همین دلیل که همه 3-4 بچه با اختلاف سنی خیلی کم دارند تا پروژه بچه بزرگ کردن یکباره تموم شه و آنها بتونند به زندگی خودشون هم برسند !
گاهی اوقات با خودم فکر می کنم که اینجا هم همه کارها با زن خانواده است از بچه بزرگ کردن (آنهم چند تا با هم )با همه مسئولیت هاش و خرید خونه و ...
البته این برداشت من از آنجایی ایجاد شده که وقتی میریم برای خرید توی فروشگاهها فقط خانمها به همراه بچه هاشون دیده می شوند و خبری از آقایون نیست!
البته بی انصافی است اگر زحمتی را که مادران ایرانی متحمل می شوند با اینها مقایسه کرد اینجا بی نهایت برای خانمهای باردار یا بچه دار  امکانات قائل می شوند بگذارید فقط یه مثال براتون بزنم هنگام ورود ما به فرودگاه سیدنی برای عبور از گیت توی صف طولانی منتظر بودیم، دیدیم یکی از مسئولان در بین صف خانواده هایی که بچه داشتند یا خانمهای باردار را به گیت خاصی راهنمایی میکنه و برای یکی از خانمهای باردار که بچه هم داشت یک نفر را فرستادند به او کمک کنه تا بارهاش را تحویل بگیره و بره !
ولی اگه بخواهید نسبی به این موضوع نگاه کنید یعنی بین مرد و زن استرالیایی خب باز هم خانمها از خود گذشتگی بیشتری دارند !!!


نظرات 6 + ارسال نظر
آشنای غریبه چهارشنبه 10 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 09:18 ق.ظ http://www.parsnarsis.blogsky.com

سلام مریم خانم
عید شما هم مبارک
هنوز فرصت نکردم نوشته های قبلیتون رو بخونم که بفهمم که چند وقت عازم شدید، دلم میخواد باهاتون بیشتر اشنا بشم، چون منم یه جورایی عازمم، .......... قربان شما،نرگس

ناهید چهارشنبه 10 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 10:38 ق.ظ

سلام، عید شما هم مبارک. من تازه با وبلاگ شما آشنا شدم. به نظر من بسیار عالی و واقعبینانه است. ما هم ، اگر ویزامون بیاد، قصد داریم بیاییم سیدنی. از وقتی که میذاری و اطلاعاتی که میدی بسیار ممنون. امیدوارم موفق باشی.

کامران جمعه 12 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 09:45 ب.ظ

سلام و همیشه موفق باشید من از خوندن پستهای شما لذت بردم.من شنیدم برای بچه حدود 800$ در ماه پرداخت میکنند؟ هزینه تیف برای زبان چقدر میشه؟ در پناه خدا باشید

سلام
امیدوارم این اطلاعات براتون مفید هم باشه.
فکر کنم برای بچه همین رقم پرداخت بشه البته من مطمئن نیستم.
کلاسهای تیف در سطحهای مختلف قیمت های متفاوتی داره.
در سایتش میتونید قیمت دقیق رو ببینید.
https://www.tafensw.edu.au

رضا یکشنبه 14 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 11:13 ق.ظ

مریم جان سلام
تازه با بلاگتون آشنا شدم. تمام مطالبتون رو هم خوندم و نظرم اینه که شاید از ۹۵% سایتها و بلاگهایی که در باره استرالیا نوشته می شه َ واقع بینانه تره و به نظر می رسه صادقانه تر نوشته می شه. امیدوارم این روند ادامه داشته باشه.
من و خانومم عازم سیدنی هستیم. بخش اعظم نگرانی من در رابطه با پیدا کردن کاره.( خودم برنامه نویس و خانومم آرایشگره)
در ضمن در پست مخصوص به دانشگاه نوشته بودی که تا دو سال پرداخت هزینه دانشگاه با خودمونه.می خواستم بدونم مگه شما PR نستید؟ چون تا اونجایی که من اطلاع دارم هزینه تحصیل برای PR ها رایگانه یا حد اقل 80% شهریه از طرف دولت پرداخت می شه! لطفآ در این مورد توضیح بده. ممنون
موفق باشی.

سلام
امیدوارم همه چیز به خوبی براتون پیش بره .
من هم اینجوری شنیده بودم اما الان فهمیدم که کمک هزینه تحصیل تا دو سال به ما تعلق نمی گیره اگرچه ما PR هستیم.

سارا چهارشنبه 17 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 08:26 ق.ظ http://attitmani.blogfa.com

سلام
مرسی مریم جون
من اتفاقی سایتت رو دیدم ولی مطالب بسیار خوبی در مورد هزینه ها نوشته بودی ولی واقعا اینطور که می گی سیدنی اینقدر قدیمیه؟

سلام
ممنونم
البته اینحا خونه های نو هم داره ولی به نظرم هیچ خونه ای خراب نمیشه و فقط بازسازی میشه

امین سه‌شنبه 15 بهمن‌ماه سال 1387 ساعت 07:55 ق.ظ http://sinehsorkh.wordpress.com

به نظر من هم آدم یا بچه نداشته باشه
یا 5-6 تا با هم :))

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد